כל מה שרציתם לדעת על חלב ולא העזתם לשאול

הרכב החלב משתנה אצל יונקים שונים, אם ניקח לדוגמה את החלב של פרות – מכיל אחוז נמוך של סוכרים והוא בעל אחוז שומן גבוה. היונק היחיד שעדיין צורך חלב ומוצרי חלב כגון שמנת או שוקו לאחר גיל הינקות הוא האדם. בנוסף, האדם הוא יחיד מבין כל היונקים אשר צורך חלב המגיע מיונקים אחרים כגון פרה, עז, כבש ועוד. זוהי הסיבה גם שהאדם מגדל את אותם יונקים שאת החלב שלהם הוא שותה. הוא מגדל בקר וצאן וחולב אותם ואת החלב שלהם הוא שותה או מייצר מהם מוצרי חלב שונים.

צריכת חלב

בעבר, היה האדם חולב בצורה ידנית, כיום רוב החליבה היא ממוכנת ללא מגע יד אדם. חלק מהחלב נצרך ישירות אך רובו מעובד למוצרי חלב. בדרך כלל לאחר תהליך החליבה, החלב עובר תהליך של פסטור בו מחממים אותו במהירות כמעט עד לרתיחה ואז הוא מקורר במהירות, כשהמטרה היא להרוג נגיפים, חיידקים ופטריות שיש בחלב ולעשות זאת מבלי לפגוע בטעמו או בערכו התזונתי. החלב גם עובר את תהליך המגון שבו מתחלק השומן באופן שווה בין כל חלקי החלב. כיום, נעשה שימוש בחלב לייצור מגוון רחב של מוצרים, גבינות, שמנת, לבן, יוגורט, חמאה, מעדנים ועוד. רוב הרופאים והדיאטנים מחשיבים את החלב ומוצריו כנכס תזונתי, שיש בכוחו לשפר או למנוע מחלות. בשנים האחרונות ארגוני בריאות שונים בארץ ובעולם ממליצים על צריכת שלושה מוצרי חלב לפחות על מנת ליצור תפריט מאוזן מבחינה בריאותית.

 

מה אנו יודעים על שוקו?

שוקו הוא משקה המבוסס על חלב, הוא משקה מתוק ופופולארי אשר מבוסס על אבקת קקאו, חלב או מים בתוספת סוכר אשר אותו מגישים קר או חם. אבקת הקקאו ממנה עושים שוקו, מופקת מטחינת פולי עץ הקקאו. יש המוסיפים לשוקו תוספות כגון קינמון, תמצית וניל, וויסקי, מרשמלו או סירופ שוקולד על מנת לשדרג את הטעם. פולי הקקאו הובאו מאמריקה ושם הילידים נהגו לשתות אותו כמשקה מר. הם האמינו כי המשקה מגביר ומעורר חשק מיני, מגביר את הפוריות ומחזק את כוח הגברא. השוקו בישראל הוא משקה פופולארי מאד בעיקר בקרב ילדים ובני נוער, במרכולים בישראל משווקים שוקו מוכן בבקבוקים או בשקיות אישיות או אבקה דקה להכנה מהירה של שוקו המומסת על ידי חלב. משום שהבסיס של השוקו הוא חלב, המרכיבים שלו הם זהים למרכיבי החלב שחיוניים וחשובים לגוף כמו ויטמינים A,D, B12 , אשלגן ומגזניום.

מוצרי חלב – שמנת

שמנת היא מוצר המיוצר מחלב ועל מנת להכינה יוצרים הפרדה של השכבה הסמיכה והעשירה ביותר בשומן החלב שבאופן טבעי צפה למעלה זמן קצר לאחר החליבה. שמנת מייצרים על ידי הוספת תרבית חיידקים מתאימה, שגורמת לייצור חומצה חלבית שמסמיכה את השמנת וגורמת לטעם של השמנת החמוצה. שמנת אוכלים בעיקר כמו שהיא, אך היא גם משמשת בסיס לרטבים רבים, לעוגות, פשטידות ועוד.

הוסף תגובה