דברים שלא ידעתם על קפה

– עם תחילת הפצתו באירופה, בתחילת המאה ה-17, שווק הקפה תחת השם "יין ערבי".

– למעשה, הערבים מאמינים שהם אלה שהמציאו את הקפה. מקור המילה הוא "קהווה", קיצור לשם "קהוות אל בון", כלומר "יין הפול".

– הקפה תופס חלק חשוב וגדול בעולם הערבי, עד כדי כך שבעולם הערבי העתיק מותר היה לבעל להתגרש מאשתו לו סירבה להכין לו קפה.

– בית הקפה הראשון בעולם, על פי עדויות הסטוריות, נפתח בדמשק שבסוריה בסביבות שנת 1530. השני נפתח באיסטנבול שבטורקיה, ומשם התפשטו בתי הקפה לאירופה ולעולם כולו.

– עם כל הכבוד לערבים, היו אלה דווקא הצרפתים שהמציאו את מכונת האספרסו הראשונה בשנת 1822.

– יוהאן סבסטיאן באך, המלחין הנודע, כתב בשעתו אופרה קומית קצרה המספרת על בחורה צעירה וחובבת קפה, שמסכימה להפסיק לשתות קפה רק בתנאי שאביה ימצא לה חתן, ואז מכניסה לחוזה הנישואין סעיף הקובע כי בעלה יהיה חייב להתיר לה לשתות את המשקה החביב עליה…

– שתייה מרובה של קפה עלולה לגרום לכאבי ראש. לעומת זאת, שתיה מתונה של קפה עשויה דווקא להקל על כאבי ראש. בכל מקרה, אם אתם צרכנים "כבדים" של קפה ואז מפסיקים בבת אחת – אתם עלולים לסבול מכאבי ראש.

 

קצת מספרים:

– מדי יום נלגמים ברחבי העולם כ-400 מיליון ספלי קפה, והמספר רק הולך ועולה.

– ארה"ב היא צרכנית הקפה הגדולה בעולם, עם כשליש מהצריכה העולמית של קפה. על פי מחקר שנערך בתעלות הביוב של מספר ערים גדולות בארה"ב, מסתבר שקפאין שהוא החומר שהאמריקאים צורכים הכי הרבה.

– הטמפרטורה האידיאלית לשתיית כוס קפה, על פי מביני עניין – 70 מעלות צלסיוס.

– בממוצע, גברים שותים כ-1.7 כוסות קפה ביום, ונשים שותות כ-1.5 כוסות קפה ביום.

– במבחני טעימה עיוורת שנערכו בישראל, הטעם המוערך ביותר הוא דווקא קפה זהב של ויסוצקי.

 

 

– בטבע קיימים מעל 30 סוגי צמחי קפה הגדלים פרא, אבל את הקפה המוכר לנו מכינים משני סוגים עיקריים בלבד: הערביקה, היקר והמריר יותר, והרובוסטה, החמצמץ והנפוץ יותר.

– פולי הרובוסטה עשירים פי שניים בקפאין מאשר פולי הערביקה, ומשתמשים בהם להכנת נס קפה, מוצרים בטעם קפה (כגון מעדני חלב או גלידות) ואבקות קפה בטעמים שונים (קפה וניל, קפה אגוזים וכן הלאה).

– פולי הערביקה, המשובחים יותר, רגישים ביותר לשינויי טמפרטורה, ולכן הקלייה שלהם מסובכת יותר.

– לא רצוי לנסות ולאכול פול קפה מבלי לקלות אותו קודם לכן – במצבם הטבעי, פולי הקפה הירוקים קשים ביותר (מזכירים גרגר תירס מיובש בטרם הפיכתו לפופקורן).

– קלייה היא למעשה חימום הפולים בתנור, על מנת להוציא מהם מקסימום טעם. נהוג לקלות פולים בטמפרטורה של 200-220 מעלות למשך כ10-15 דקות.

– לכל סוג פולים יש זמן קלייה אופטימלי משלו, ולכן בהכנת תערובות קפה חשוב להקפיד על קליית הפולים בנפרד, לפי סוגים, וערבובם רק בתום התהליך.

– מהרגע שפולי הקפה נטחנים, הם מתחילים לאבד מטריותם. לכן כדאי לטחון אותם סמוך ככל האפשר למועד ההכנה.

– קפה טחון מומלץ לשמור במקרר, בכלי אטום.

– חלפו שבועיים מרגע פתיחת האריזה או טחינת הפולים? יש כאלה שיעדיפו לזרוק את הקפה ולא לשתות אותו, שכן טעמו מתפוגג עם הזמן.

 

הוסף תגובה