לפני הקפה – טחינה!

בעולם קיימים מאות סוגים שונים של פולי קפה, הנבדלים זה מזה בתכונות ומאפיינים שונים כגון רמת הקלייה, הארומה, כמות הקפאין, מקורם ומחירם. אך דבר אחד משותף לכול סוגי הפולים, והוא שאת כולם צריך לטחון כדי להכין מהם כוס קפה. לא משנה אם אתם חושקים בקפה שחור חזק, אספרסו או נס על חלב, אתם חייבים לטחון את הפולים.

למה בעצם טוחנים את הפולים?

הרעיון הבסיסי מאחורי טחינת פולי קפה הוא הגדלת שטח הפנים שלהם, כדי שהמים יבואו במגע עם כמה שיותר קפה במהלך הכנת המשקה. ככל שתטחנו יותר את הפולים, כך הקפה שתכינו מהם יהיה חזק יותר. ככל שטמפרטורת המים עולה (ואם אתם משתמשים במכונת קפה, אז גם ככל שהלחץ גדל), הקפה המוכן יהיה חזק יותר.

 

דוגמאות:

עבור מכונות קפה ביתיות רבות יש להשתמש בקפה טחון דק-דק, ממש כמו אבק: מצד אחד, על מנת להבטיח שרק שרק חלקיקים מספיק קטנים יוכלו לעבור את הפילטר. מצד שני, הלכלוך של החליקים שאינם מצליחים לעבור את הפילטר מצטבר אט אט ויכול לא רק לקלקל לכם את כוס הקפה, אלא אף לסתום את המכונה. לא קל להגיע לרמת טחינה שכזו באמצעים ידניים – עבור מטרה זו קיימות מטחנות מיוחדות, חשמליות, למשל כאלה שבהן ניתן לכוון את רמת הטחינה באופן אוטומטי.

מאידך, שימוש בפרקולטור, דבר הנפוץ מאוד בארה"ב, דורש טחינה בינונית, משום שבתהליך ההכנה מעורב לחץ מאוד גבוה, המסייע למיצוי מהיר של הקפאין מהגרגרים. אבקה דקה מדי, למשל, עלולה להביא בשילוב עם הלחץ הגבוה לטעם חמצמץ של הקפה, דבר שלא בהכרח חביב על כולם.

דוגמה נוספת: אוהבים קפה שחור? כזה שמבושל באיטיות וכל הגרגירים שלו שוקעים מטה? השיטה הזו דורשת טחינה אחרת לחלוטין, שכן יש צורך בגרגירים גסים וגדולים יחסית, היות והטמפרטורה בה מכינים את הקפה בצורה הזו היא נמוכה יחסית, מה שמקשה על מיצוי הטעם, הארומה והקפאין מהפולים.

ולסיכום:

למעשה, טחינת קפה לא דורשת מומחיות רבה, אבל קצת כמו לצאת לטיול – כדאי לדעת לאן אתה רוצה להגיע. כל סוג משקה דורש טחינה מעט שונה של קפה, ולפני שקונים מטחנה ידנית או חשמלית כדאי להגדיר לעצמכם בדיוק את סוגי הקפה שאתם מתכוונים להכין בעזרתה.

הוסף תגובה