העריכו את הקפוצ'ינו שלכם, כי פעם היה אסור

פעם זה לא היה כל כך מובן מאליו, שאפשר להיכנס לבית קפה ולהזמין איזה אספרסו הפוך. כן, אולי קשה להאמין, אבל  פעם ממש היה אסור, בצוים מלכותיים או על פי חוק, לשתות קפה! למעשה, במשך מאות שנים אסרו חכמי דת מוסלמים על שתיית קפה בתואנה שזהו "חומר משכר", בגלל הקפאין שבו ובשל תכונותיו המעוררות.

גם באירופה היו תקופות שונות בהן הציבור האמין כי הקפה הוא סוג של רעל, שכל השותה ממנו ימות בייסורים קשים; אמונה זו נתמכה בהתלהבות ע"י סוחרי היין, שראו בקפה מתחרה ואיום ממשי על עסקיהם ולפיכך עודדו והפיצו את השמועה השגויה.

כך למשל בסוף המאה ה-18 שמע מלך שבדיה דאז, גוסטב השלישי, על המשקה מעורר המחלוקת, והחליט לערוך ניסוי: הוא בחר שני אסירים שהיו מיועדים להוצאה להורג והורה להשקותם בסוג משקה אחד ויחיד עד יום מותם: האחד שתה קפה, האחר שתה תה, והמלך המתין לתוצאות, תוך הנחה ששותה הקפה ימות קודם. אלא שמי שמת קודם הוא דווקא… המלך, שנרצח בשנת 1792. אחריו מת האסיר ששתה רק תה, ולבסוף האסיר שהושקה בקפה בלבד. כך, ב-1822, הוסר האיסור על שתיית קפה בשבדיה.

עוד לפני כן, באנגליה, נאסרה שתיית הקפה, שכונה "משקה הממזרים השחור", על ידי צו מלכותי, אולם בעקבות מהומות שחלו בקרב העם בוטל הצו לאחר מספר ימים. גם בצרפת נערכו ויכוחים ציבוריים רבים כנגד המשקה, וכן במדינות נוספות בעולם: כמו בטורקיה, שם נסגרו בתי הקפה בניסיון (כושל) לעצור את צריכת הקפה במדינה.

בקיצור, בפעם הבאה שאתם נכנסים לבית קפה ושותים איזה הפוך קטן או אספרסו כפול, דעו כי אבות אבותיכם לא יכלו ליהנות מהארומה והטעם כמוכם, והעריכו את הקפה שאתם שותים… לרוויה!

הוסף תגובה