האם אתה רואה את עצמך?

בניית חוסן נפשי הינו תהליך אישי והמקור לבנייה ולתהליך הוא אתה. אף אחד לא יכול להיות אחראי על תהליך זה מלבדך ואם אתה לא רואה את עצמך, אין סיכוי שתצליח לשפר את החוסן הנפשי שלך!

האסוציאציה הראשונה שמעלה המונח "לראות את עצמך" בדרך כלל מתייחסת למראה הפיזי, ואין ספק שאם תשקיע במראה שלך, יושפע במעט גם החוסן הנפשי. אך אם אתה רוצה לבנות חוסן נפשי באופן ייזום שיתחזק עם השנים, עלייך לייחס את המונח ליכולת לראות את ההתנהלות האישית שלך.

ההתנהלות האישית כוללת את הדרך שאתה חושב, מדבר, מתנהג, פועל, מגיב לאנשים ולמקרים השונים בחייך. עליך לראות את עצמך ואת הדרך שאתה בא לידי ביטוי, מכיוון שמה שתראה יספר מה מחליש אותך, מה גורם לך לא לסמוך על עצמך, מדוע אינך מעריך את עצמך מספיק ולמה אינך מעז לעשות צעדים שאתה יודע שאתה אמור לעשות.

הבן שכל סיטואציה שאתה כלול בתוכה מספרת עליך כל כך הרבה פרטים שבעזרתם תוכל לשפר את החוסן הנפשי שלך, כמו – מה לא מובן לך לגבי עצמך, למה אתה מגיב בדרך שאתה מגיב למקרים שונים, למה אנשים מגיבים אליך לפעמים בדרך שאינה נעימה לך, מה בהתנהגות שלך לא מתאים למטרה שאתה רוצה ולא מצליח להשיגה, ועוד כל כך הרבה מידע שימושי עבורך.

כשתלמד לראות את עצמך, תזהה את הקשר הישיר בן סיבה לתוצאה. אתה תחווה איך שיפור ההתנהלות שלך ישפיע באופן ישיר או עקיף על התוצאות החדשות שתקבל ואז גם תבין – כמה כוח יש לך בידיים, כמה אתה משפיע על מצב העניינים ושהעתיד שלך תלוי בך בלבד, ושהוא תמיד פתוח לשינויים.

תחשוב איזו הרגשה תקבל כשתצליח לשפר את ההתנהלות שלך בכוחות עצמך, להתנהלות מתאימה שמשרתת אותך ויוצרת תוצאות טובות יותר. איזו הרגשה נפלאה היא זו, הרגשה שמשפיעה על הערכה העצמית ומחזקת את הידיעה שאתה מסוגל לעשות הכול.

כך חווה שמעון. שמעון סיפר לי בקול שבור שהוא יודע לעשות רושם ראשוני נהדר והוא יוצר יחסים בקלות, אך בסופו של דבר תמיד הוא חווה שהאנשים פשוט מתרחקים ממנו והוא לא מבין מדוע…כשהוא סוף סוף למד לראות את עצמו הוא הבין לבד שהדיבור וההתנהגות שלו גורמים לאנשים לחוות שהוא מזלזל בהם ולכן הם מתרחקים ממנו. כשראה זאת והבין מדוע הוא פועל כך השתנתה התנהגותו באופן טבעי לתמיכה והתעניינות באחרים.

אז כמו שאנחנו משפרים את המראה הפיזי שלנו בעזרת המראה, כך ניתן לשפר את ההתנהלות שלנו בעזרת המציאות. הפוך את המציאות למראה גדולה של ההתנהלות שלך. השתמש בתוצאות הבלתי רצויות שקורות בחייך כדי לבודד מה בהתנהלות שלך גרם למצב, הבן למה התנהגת בדרך זו ותראה איך התנהלותך משתנה ללא מאמץ, להתנהלות שמתאימה להשגת מטרתך.

בהצלחה.

רשם:

דרור גבע

"תורת ההתמודדויות" – בניית חוסן נפשי ע"י שיפור ההתנהלות האישית.

www.drorgeva.co.il   

הוסף תגובה