יוגורט דנונה – סיפור לידתו ועלייתו ארצה

יוגורט הוא אחד מהמאכלים המוכרים והאהובים ביותר בישראל. כמעט כל משפחה ממלאה את עגלת הקניות בסוגים שונים של יוגורט כמו היוגורט דנונה, לשמחת כל בני המשפחה. היוגורט הוא מוצר מוכר וידוע בתורכיה, יוון ובארצות הבלקן. בהודו וסביבתה נמכרים משקאות המזכירים בטעמם את היוגורט, כמו למשל משקה הלאסי.  איך קרה שמוצר כמו יוגורט דנונה הפך למעדן האהוב על הגדולים והקטנים, כיצד הוא הפך לפופולארי כל כך? איך היוגורט התפשט על פני כל העולם המערבי?

 

איפה נולד היוגורט?

כמו תגליות רבות אחרות, גם היוגורט נתגלה במקרה, כאשר במאה השישית לפני הספירה שבטי נוודים תורכיים נשאו בדרכם נאדות עור מלאי חלב. נאדות אלה היטלטלו על גבי הבהמות ולאחר זמן מה החלב הפך לסמיך וקיבל את טעמו החמצמץ והמיוחד. לאחר שהנוודים טעמו את החלב המוחמץ הם הקפידו לקחת עימם נאדות חלב בכל יציאה לדרך וכך הם נהנו שוב ושוב מאכילת יוגורט סמיך, טעים ומשביע. כאשר הנוודים התורכים בחרו להתיישב במקומות קבועים, שיטת הכנת היוגורט השתנתה: נאדות העור הונחו על גב בעלי חיים שנקשרו לאבן מרכזית. בעלי החיים סובבו את האבן במשך שעות ארוכות וגרמו להחמצת החלב ולהפיכתו ליוגורט. האבן המרכזית הוצבה בחצר המרכזית של היישוב התורכי, מקום בו התאספו כל התושבים.

 

 

באיזו שיטה מייצרים כיום יוגורט?

בארצות הבלקן ובתורכיה אפשר עדיין למצוא כפרים קטנים ומרוחקים בהם היוגורט מיוצר עדיין בשיטות הישנות והטובות. אולם הקדמה לא פסחה על תורכיה, יוון ושאר ארצות הבלקן ולפני כמאה שנה החלו לייצר את היוגורט באופן מסחרי. במפעלי היוגורט מחדירים אל החלב חיידקים ידידותיים הגורמים לו להחמיץ ולקבל את המרקם הסמיך ואת הטעם החמצמץ והמיוחד. החיידקים הידידותיים המוחדרים אל היוגורט מגבירים את פעילות המעיים ומחזקים את הפלורה הקיימת באופן טבעי במעיים.

 

איך התחיל הייצור המסחרי של היוגורט?

בשנות העשרים של המאה העשרים הקים יצחק קרסו יהודי-יווני מחלבה קטנה ובה ייצר יוגורט על פי מתכון משפחתי שעבר מדור לדור. לאחר זמן לא רב החליט להרחיב את עסקיו ולהגדיל את ייצור היוגורט שמכירתו עלתה על המצופה. ליוגורט המסחרי הוא קרא יוגורט דנונה, על פי שם החיבה של בנו דניאל. כשדניאל בגר, הוא הפך למנהל חברת דנונה והרחיב את מפעלו של אביו. הוא החל להפיץ את היוגורט ברחבי צרפת כשהסיסמה "עיכול שמח!" ליוותה את כל מסעות הפרסום שערך. שנים ספורות לאחר הפצת יוגורט דנונה בצרפת התרחב המפעל יותר ויותר ומכירת היוגורט התפשטה בכל רחבי אירופה – באיטליה, באנגליה, בגרמניה ועוד.

 

מתי היוגורט "עשה עליה" לישראל?

מדינת ישראל הוקמה בשנת 1948 ובאותן שנים סבלו תושבי המדינה ממחסור בחלב ובמוצרי חלב. לאחר כשני עשורים, כשהמצב הכלכלי במדינת ישראל התייצב, הגיע לארץ עולה חדש – יוגורט דנונה. יוגורט דנונה לא סבל מייסורי קליטה קשים מדי. תוך זמן קצר הוא מצא את עצמו עולה על שולחנן של משפחות רבות בישראל, ללא כל קשר לגיל, מין או מוצא. מהר מאד קלטו הצרכנים את איכויותיו וטעמו המיוחד של היוגורט ומאז אין הוא נפקד מסל הצריכה המשפחתי השבועי. כיום אפשר להשיג דנונה מכל מין ומכל סוג: יוגורט לבן טבעי, יוגורט עם תוספת פירות, יוגורט עם קצפת ועוד סוגים רבים של יוגורט.

הוסף תגובה