קפאין, יתרונות וחסרונות

הקפה, וזה רשמי, השתלט על חיינו. הוא הפך למובן מאליו בכל פגישת עסקים, הוא רמז לסיום מוצלח של פגישה רומנטית, אין סוף למגוון הסוגים הרחב בסופרמרקטים ובבתי הקפה, ורבים טוענים שהם לא מסוגלים לפתוח את היום בלי קפה חזק וטוב. אבל, עם זאת, הקפה לא מתאים לכל סוגי האוכלוסיה; בעוד שלקפאין שהוא בדרך כלל מכיל מיוחסת שורה ארוכה של יתרונות, הרי שיש לו גם חסרונות שכדאי להיות מודעים להם. הנה כמה דברים שאולי תרצו לדעת לפני הפעם הבאה בה אתם מזמינים אספרסו כפול.

 

נתחיל דווקא בדברים הטובים שיש לקפה להציע לנו:

1. הקפאין שבקפה מסייע לחילוף החומרים של הגוף, מסייע לדיאטות שונות ואפילו ניתן למצוא אותו בחלק מכמוסות הרזיה שונות הנמכרות כתוסף מזון.

2. הקפאין מעורר, משחרר אנרגיה ומעלה את רמות הדריכות והתגובה שלנו.

3. קפאין גורם לכלי הדם שלנו להתכווץ, וככזה הוא מסייע לשיכוך כאבים, בעיקר כאבי ראש ומיגרנות חזקות.

4. הקפאין המעורר מאיץ את פעילות הלב ואת קצב הנשימה, ולפיכך מומלץ לשימוש לפני פעילות גופנית (כגון ריצה למרחקים ארוכים או רכיבה על אופניים).

5. קפה הוא מקור מצוין לויטמין B3, ולאחרונה אף נתגלה ששתיית קפה אף מקלה על מחלת הפרקינסון בכך שהיא עוצרת את החמרתה.

 

ואיזה דברים רעים עושה לנו הקפה?

1. יותר מדי קפאין יכול לגרום לתשישות, ירידת רמת הסוכר בדם ונדודי שינה.

2. הפסקה מיידית בצריכת קפאין, לאלה שרגילים לצרוך אותו בקביעות, יכולה להביא לתופעות המזכירות סימני גמילה מכל סם נרקוטי – כאבי ראש, עייפות, נמנום ותחושה של שפעת. רובנו, אגב, שמים לב לכך בעיקר ביום כיפור.

3. הקפאין מסוגל לחדור את השיליה, ולפיכך אסור בתכלית האיסור לנשים בהריון (למרות שיש מחקרים המעידים על כך שאין השפעה על העובר, הרי שאין שום צורך לקחת את הסיכון)!

4. באופן דומה, הקפאין מסוגל גם לעבור לחלב אם, ולפיכך לא מומלץ לנשים מיניקות.

5. הקפאין "שודד" מהגוף ויטמינים ומינרלים, ובאופן זה משפיע לרעה על יכולת הגוף לספוג ברזל וסידן.

 

אז מה, לוותר על קפה?

חס וחלילה! כמו כל הדברים הטובים בחיים, אין מניעה לשתות את המשקה החביב עלינו כל עוד אנחנו מקפידים על מינונים הגיוניים. באופן כללי, לנשים בהריון לא מומלץ לצרוך קפאין כלל (אם כי גם תה ושוקו מכילים קפאין בכמויות מזעריות, ולכן יש רופאים המתירים עד 150 מ"ג קפאין לאישה בהריון ביום); למבוגרים מעל גיל 50 הסובלים מלחץ דם גבוה מומלץ לצרוך פחות מ-240 מ"ג קפאין ביום; ועבור רוב האוכלוסיה, צריכה של 300 מ"ג קפאין נחשבת בטוחה.

 

מה זה מ"ג קפאין? דבר איתי בכוסות!

ובכן, קיימים מחשבוני קפאין רבים באינטרנט, והכמות המדויקת הנמצאת בכוס משקה משתנה על פי תערובת הקפה, היצרן ואופן ההכנה, אולם באופן כללי הכמויות הן אלה:

כוס אספרסו: 60-180 מ"ג קפאין

כוס נס קפה: 30-120 מ"ג קפאין

כוס תה: 30-70 מ"ג קפאין

כוס תה ירוק: 10-20 מ"ג קפאין

כוס קולה: 40-50 מ"ג קפאין

כוס שוקו: 10-30 מ"ג קפאין

 

הוסף תגובה