שיווק מוסדי בענף המזון בעידן האינטרנט

השינויים בשוק B2 Bבעידן האינטרנט.

השיווק המסורתי מחלק ומבחין באופן ברור וחד משמעי, בין השיווק למשק הבית C2Bלבין השיווק לשוק המוסדי B2B.החלוקה היא במרבית יישומי עקרונות השיווק: כגון,התמחור,ההפצה וכמובן הפרסום-מיתוג.
חווית הרכישה של הצרכן, המשותפת לשני המגזרים, היתה בעיקר בבנקים ובחברות התעופה.מסלול פרטי ומסלול עיסקי.הסיבות לכך הנן מגוונות וקשורות לשנותיה הראשונות של המדינה. בבנקים היצירתיות למגזר הפרטי הרקיעה משנות ה80 והחלו במסלולי חיילים, סטודנטים וכ"ו
בעשור האחרון.עם כניסת הסלולר והאינטרנט במקביל ובאסרטיביות גם למשק הבית וגם למגזר העיסקי, היצירתיות המגזרית הרקיעה שחקים וכמעט לכל מניין אנשים יש מסלול וחבילת תקשורת. נראה כי מחלקות השיווק למוסדי ולפרטי מתקרבות זו לזו.המכירה והשירות לשני המגזרים מרוכזים תחת קורת גג אחת,חווית הרכישה דומה והשוני ביניהם הוא במסלול ובחבילת הרכישה . אדייק ואציין, כי החברות משקיעות גם במסלולים מוסדיים מסורתיים,כגון אנשי מכירות D2D,חבילות מיוחדות,שירות ממוקד לעיסקי וכ"ו.אבל כמו בבנקים ובשירותים ציבוריים.אותה חווית רכישה רק במסלול שונה.
מטרת מאמר זה להתמודד עם השאלה האם האינטרנט כפלטפורמה טכנולוגית כמעט אינסופית ישמש
תחליף לחווית הרכישה המוסדית המונעת ממוטיבציה של להוריד מחיר ולהרגיש חשוב.
האם מנהל הרכש של בית מלון יזמין כסאות דרך האינטרנט ,האם שף יזמין קומביסטימר דרך האינטרנט,
ומה בנוגע לפרודוקטים של מזון? זה ישבור את המיתוס של השף שמשכים בארבע לפנות כדי להיות עם הדייגים ,החקלאים, הקצב שהביא את בשר הבהמה, שקיפדה חייה עם עלות השחר ,
בשיחות עם מנהלי שיווק שמעתי את האמירה הקבועה האינטרנט לא יחליף לעולם את איש המכירות!
בשוק הפרטי אין צורך במוכרנים. המיתוג שנבנה באמצעות פרסום המוני קובע את התוצאה בתודעת הצרכן ועל מדפי הסופרמרקט.ואילו הפרסום במגזר המוסדי לא התעניין במיתוג ובערכי פירמה. הפרסום לשוק המוסדי התמקד בעיקר במדריכים מסווגים ובעתונות מקצועית.בהעדר אימצעי מדיה כל נושא המיתוג הוזנח ועיקר המאמץ הפרסומי היה בקטלוגים ואנשי מכירות.בשוק הצרכני B2C התפתחו העתונים,המגזינים,הרדיו,הטלוויזיה ושלל אימצעים וכלים מתוחכמים לבניית מותגים.אין ספק ,כי במגרש היקר הזה השוק המוסדי לא היה צריך ולא היה מסוגל לשחק.
ומה עכשיו, בעידן האינטרנט? כולם יכולים להיות שחקנים. את זה כולם יודעים וחלק אף עושים זאת.
בענף המזון קמו פורטלים ואתרים גדולים ומרהיבים,מזון ומשקה של אינדקס מדיה,קרוב לצלחת,שפים ,לשף טכנולוגיות ועוד רבים וטובים. דרך האינטרנט נעשות הזמנות לפרודוקטים החל מקמח וכלה בפירות יער מצוננים. ציוד למטבח,קומביסטימר, קוצצי ירקות ועוד. אט אט שפים ומנהלי מטבח מקצועיים משתמשים באינטרנט לקבלת מידע רב עדכני ומדוייק .
לדוגמא שף המתעניין בקומביסטימר יגיע מן הסתם למספר אתרים יפתח את דף לשף טכנולוגיות או אחר , ימצא כאן מפרטים טכניים מדוייקים בליווי שקפים גרפים וצילומים קטלוגיים מרהיבים. הוא יוכל לראות סרטי הדגמה למוצרים ואף מבצעים לקומביסטימר,פורסת לחם תנורי אפיה ועוד.
אין ספק, כי האינטרנט כפלטפורמה טכנולוגית וכמדיה פתוחה מאפשר לשיווק המוסדי להיות מתקדם ומתוחכם שיווקית ופרסומית בבניית מותגים ובחיזוק קשרי קניין-ספק מעבר לתקשורת הבינאישית.הקניין מאוד מעוניין לדבר בערכי מוצר ופירמה.
הקניין של הדור הישן ,שחיפש מגע אישי,ויכוח ,הורדת ידיים ולבסוף לחיצת יד
הולך ונעלם מהאירגונים. הקניין של שנות ה2.000 הוא בקצב של הדור, מהיר, ענייני, חמים ובעיקר הוא צרכן מודע. צרכן של שיתוף פעולה,.נכנס לאינטרנט עושה בדיקה,מבקש הצעה,לומד ,נפגש ומחליט.

לסיכום, האינטרנט נותן הזדמנות, ליישום עקרונות שיווק ופרסום בשוק B2B שעד היום היו נחלתם של מותגי C2B ואף לעשות הרבה יותר. זה יכול להתקיים רק במדיום האינטרנטי.זה זמין,פתוח וזול.

הוסף תגובה