חלב טרי על הבוקר – רגע של נוסטלגיה

חלב טרי על הבוקר – טרי על הבוקר

אנו (בני האדם) היונקים היחידים שממשיכים לצורך חלב ומוצריו גם לאחר גיל הינקות, האדם בנוסף הוא היונק היחיד שצורך חלב מיונקים אחרים. צריכת החלב אצל האדם החלה בתקופה חדשה יחסית באבולוציה, לפני כ – 8,000 שנה. לשם כך האדם תרבת ומגדל יונקים מסוימים, בעיקר בקר (פרות) וצאן (כבשים ועזים) וחולב אותם. בתקופה המודרנית, רוב החלב הנחלב מעובד למוצרי חלב וחלקו נצרך ישירות, בדרך כלל לאחר תהליך של פסטור והמגון.

חלב פרה הוא המשקה הלאומי של מדינת מינסוטה שבארצות הברית.

נקבת היונקים מייצרת באופן טבעי חלב לפי הכמות שיונק הצאצא, וכאשר הצאצא ממעיט לינוק, בהתאמה בלוטות החלב מייצרות כמות פחותה של חלב.

בני האדם שמעוניינים בתוצרת החלב לשימושיו הרבים מבצע מספר פעולות:

הגברת תנובת החלב על ידי טיפוח תורשתי (ריבוי מבוקר) וברירה מלאכותית (השבחה גנטית), כל זאת תוך כדי שמירה קפדנית על מבנה העטינים ויתר הגוף.

חליבה אינטנסיבית של האם, שמגבירה את ייצור החלב. בישראל כמו גם במדינות מערביות אחרות בעולם, מקובל לחלוב כל פרה פעמיים עד שלוש ביום. כמו כן, נהוג להפריד את הצאצא (עגל, גדי, שה) מאמו זמן קצר לאחר לידתו ולהזין אותו בתחליפי חלב או בחלק מהחלב (פעולה זו מבוצעת בעיקר על מנת למנוע העברת מחלות).

היות שתנובת החלב מגיעה לשיאה זמן קצר לאחר ההמלטה, במשקי חלב מודרניים הנקבות מופרות כדי שימליטו אחת לתקופה קבועה, בדרך כלל, פעם ב – 14 חודשים בפרות ובצאן. ההריונות מתוכננים באופן כזה שבתקופת הנבת החלב יונב די חלב כדי לשמור על רווחיות החזקת המניבה, ושבשעת הפסקת החליבה כחודשיים לפני ההמלטה תנובת החלב תהיה מספיק נמוכה כדי למנוע דלקות.

חלב הוא נוזל הנוצר בבלוטות החלב של נקבות היונקים ומיועד להזין את גורי היונקים (כולל תינוקות האדם) כל עוד הם אינם מסוגלים לעכל מזונות מגוונים יותר. (בימנו פותחו אפילות תחליפים לחלב שמכילים את אותם הרכיבים כמו חלב אם).

תקופת ההנקה אצל מיני היונקים השונים היא שונה ומתפרשת מימים בודדים ועד חודשים רבים (אצל האדם, והפיל לדוגמה). אצל רוב היונקים חלב האם מתדלדל והולך עד שנפסק לגמרי בתקופת הגמילה, בה הצאצא עובר לאכול מזונות אחרים והאם מוכנה להתעבר פעם נוספת.

הרכב החלב משתנה במידה רבה אצל יונקים שונים בהתאמה לצורכי הצאצא. חלב אם (אישה), למשל, רזה יחסית ועשיר בלקטוז הסוכר העיקרי שנמצא בו. לעומת זאת, חלב פרה מתאפיין ברמה נמוכה יותר של סוכרים אך רמה גבוהה יותר של שומן. חלב פרה מכיל כ 3.5% מוצקי חלב ו 88% מים. החלבון העיקרי בחלב פרה (80%) הוא קזאין.

החלב מורכב מרכיב נוזלי (מים בעיקר) ומוצק, הרכיב המוצק נקרא גם גבן, והוא זה המשמש לייצור גבינה. המרכיב הנוזלי נקרא מי גבינה. בחלב ישן מאוד שהחמיץ מתרחשת הפרדה טבעית בין המוצק לנוזלי החלב. חלב טרי שנשאר באוויר הפתוח למשך פרק זמן מחמיץ. ההחמצה נגרמת בשל תהליך תסיסה, הליך התסיסה קורא כאשר חיידקי חומצת חלב הופכים את הלקטוז שבחלב לחומצת חלב. תעשיית החלב מנצלת תהליך זה כדי לייצר מוצרי חלב שונים. לדוגמה בתהליך יצור הגבינה מופרד הגבן ממי הגבינה בעזרת מחמצת חלב (תרבית של חיידקי חומצת חלב) ואנזים הקרוי רנין.

בישראל חלב פרה זמין לצרכנים בכמויות שונות של שומן: 5%, 3%, 1% ו – 0%, וישנם שירותים כגון טרי על הבוקר ושאפילו מביאים את החלב עד הבית או עד המשרד טרי מדי בוקר.

צריכה תזונתית של חלב ומוצריו זוכה בשנים האחרונות לעידוד מצד רשויות וארגוני בריאות בעולם, ומומלץ על ידם על צריכה של לפחות שלושה מוצרי חלב (חלב, גבינה או יוגורט) ביום כחלק מתזונה מאוזנת ובריאה לבני כל הגילאים. ההנחיות התזונתיות מתייחסות למוצרי החלב כאל נכס תזונתי.

הוסף תגובה