תזונה – טרי על הבוקר

תזונה

תזונה הינה תחום במדע החוקר את הקשר בין דיאטה ובין מצבי בריאות וחולי. אדם המתמחה בחקר או בייעוץ טיפולי בתחום זה נקרא תזונאי.

קיים מגוון רחב של מצבים המשתרע בין תזונה לקויה לבין תזונה אופטימאלית, אשר כולל תסמינים רבים ומחלות אשר ניתן למנוע אותם או להקל עליהם באמצעות תזונה טובה יותר.

דיאטה חסרה, עודפת או לא מאוזנת יכולה לגרום להשלכות שליליות על הבריאות, דבר שעלול להתפתח למחלות כמו מחלת לב כלילית, השמנה, דלדלו עצם, או צפדינה, כמו גם לבעיות פסיכולוגיות והתנהגותיות.

בנוסף בליעה של חומרים רעילים (כמו עופרת, כספית, PCB או דיוקסינים), יכולה לגרום להרעלה ולתוצאות קטלניות, כתלות במינון.

ניתן למנוע או לשפר את הטיפול במחלות נפוצות רבות כמו גם בתסמינים שלהן, באמצעות תזונה טובה יותר. מדע התזונה מנסה להבין איך ומדוע היבטים מסוימים של דיאטה משפיעים על הבריאות.

תזונה ובריאות

ישנם שש מחלקות עיקריות של חומרי תזונה שהגוף האנושי צריך: פחמימות, חלבונים, שומנים, ויטמינים, מינרלים ומים. אם רוצים לשמור על תפקוד גוף בריא חשוב לצרוך את 6 אבות המזון האלה על בסיס יומיומי.

תזונה לא מאוזנת באבות המזון עלולה לגרור פגיעה בבריאות, הן עקב עודף או מחסור. ההשפעה היא מצטברת וניכרת בדרך כלל רק לאחר זמן מה. לדוגמה, תזונה עתירת שומנים, ובפרט אכילה של שומן רווי (בשר שמן, חמאה, ביצים) או של שומן מוקשה (שעבר תהליך כימי, שבו הפך משומן לא רווי לשומן רווי), עלולה להעלות את רמת השומנים בדם ובמיוחד להעלות את רמות הכולסטרול והטריגליצרידים בדם, להוביל לטרשת עורקים, גורם התמותה העיקרי בעולם המערבי.

בנוסף, היות שרוב מרכיבי המזון מעורבים גם בתקשורת בין תאית (כאבני בניין שמאפשרים תקשורת זו או כחלק מהורמון או מזרם איתות), חוסר או עודף של חומרי תזונה משפיע באופן עקיף על התפקוד ההורמונאלי. מסיבה זו, הורמונים, אשר מווסתים את הביטוי של גנים, מהווים קישור בין התזונה של בעל חיים לבין הדרך בה גנים שלו באים לידי ביטוי (הפנוטיפ שלו). הדרך בה קשרים אלו פועלים ועוצמתם הינה דבר המצוי במחקר, אבל מחקרים מהתקופה האחרונה הדגימו את התפקיד המרכזי של תזונה בפעילות הורמונאלית ולפיכך גם בבריאות.

פרמידת המזון כחלק מתזונה נכונה

פירמידת המזון הינה תצוגה גרפית המבטאת את כמות המזון אשר מומלץ לאכול מכל קבוצת מזון. פירמידה זו פורסמה לראשונה בשנת 1992 בארה"ב. בעזרת הפירמידה ניתן לבנות תפריט מגוון לכל מטרה, אשר מורכב מכל אבות המזון. הפירמידה בנויה מקבוצות מזון המסודרות בקומות, ככל שעולים בקומות הפירמידה יש לאכול באופן מדורג פחות מנות מכל קבוצה.

הפירמידה הישראלית מבוססת על העקרונות של ה – ADA האמריקאי, בהתאמה לישראל. הפירמידה מורכבת משש קבוצות מזון, כאשר חמש הראשונות (התחתונות יותר) הן חיוניות [דגנים(לחמים, לחמניות וחלות), פירות, ירקות, בשר (דגים, עוף, בשר בקר ובשר הודו), מוצרי חלב (חלב, גבינה, יוגורט, מעדני חלב ולבן), שמן ושומן], השישית היא אינה חובה. בעתיד, ניתן יהיה לבנות תפריטים על בסיס כמות קלוריות מתאימה לכל מטרה, לפי גודל המנות ומספר המנות המומלצות מכל קבוצה.

דבר זה אינו אפשרי במלואו כרגע מכיוון שנכון להיום עדין אין בישראל הגדרה מבוססת של גודלי המנות לסוגי המזון השונים.

הוסף תגובה