לחם – רגע של נוסטלגיה

לחם:

לחם הוא מוצר מזון בסיסי הנפוץ כמעט בכל העולם מאז שחר הציוויליזציה האנושית, הלחם הוא בין מוצרי המזון הפופולאריים ביותר באירופה, צפון מרכז ומערב אסיה, אגן הים התיכון, ואזורים נוספים.

לחם הוא מוצר מאפה רך המתקבל מסגנונות של בישול, אפיה וטיגון מבצק שהותפח לרוב על ידי שמרים. הלחם הוא אחד מסממני הציוויליזציה האנושית, זאת בשל התהליך המורכב שצריך לעבור הלחם על מנת להיות מוכן למאכל.

הלחם מתוארך לתקופת האבן החדשה ואולי אף קודם לכם, הסיפור מאחורי הלחם הוא על חבורות של ציידים-לקטים שנהגו לאכול דגנים שמצאו במהלך חיפושיהם. מאחר ודגנים חיים קשים לעיכול, הציידים פיתחו שיטות של קליית הגרעינים וטחינתם עם ערבוב בנוזלים ואז ייבושם בשמש או באש.

הלחם נאפה על פי רוב מהמרכיבים הבאים:

  1. קמח העשוי מדגן כמו חיטה, שעורה, שיפון, תירס, אורז ודגנים אחרים.
  2. מים ולעיתים נוזלים אחרים כמו חלב ומוצריו, בירה או תמציות טעם. הנוזלים עוזרים לשמרים או למחמצת להתפתח ויוצרים מרקם ועם ללחם.
  3. שמרים להתפחתו, או כפי שהיה נהוג בעבר, מותפח בצק הלחם על ידי מחמצת שאור. חלק מסוגי הלחם לא מותפחים כלל, הבולט בהם הוא המצה. אם משתמשים בשמרים טריים נעזרים בסוכר לשם זירוז פעולת השמרים.
  4. ברוב המקרים מוסיפים לבצק, אחרי תפיחתו, מעט מלח לשם עצירת פעולת ההתפחה על ידי השמרים.
  5. לעיתים מוסיפים ללחם תוספות, כמו שומן, תבלינים, ותוספים אחרים.
  6. בלחמים תעשייתיים מוסיפים חומרים מעכבי חמצון וחומרים משמרים.

לחם הוא מוצר מאפה שבדרך כלל אינו מתוק או בעל טעם מודגש אחר.

מוצר זה ועוד מוצרים טריים נוספים כגון לחמניות, קוראסונים, עוגות אישיות, חלב, שוקו, גבינות ומיצים טבעיים ניתן לקבל מדי בוקר עד הבית.

הוסף תגובה